
Virtuele Tentoonstelling
Kim Vermeulen is een masterstudent Art History aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor haar paper over Pechstein’s werk Dangaster Landschaft (1910), dat in de permanente collectie van het Kunstmuseum Den Haag bevindt, heeft ze een virtuele expositie gecureerd: The Return to Nature and the Wild Within. In deze presentatie zijn werken van Pechstein, maar ook van andere leden van Die Brücke gepresenteerd.
Deze presentatie is gebaseerd op de huidige presentatie in het Kunstmuseum Den Haag. Lichtinval door het plafond is hierbij essentieel, maar ook een simpele houten vloer en witte muren waardoor de expressieve kleuren van de werken eruit springen. Hierdoor worden de kwaliteiten van Pechstein’s werk benadrukt.
Ik ben hierin verantwoordelijk geweest voor de vertaling van dit concept naar de hierop volgende driedimensionale virtuele ruimte. In deze ruimte, kan men, net als een bezoeker van het Kunstmuseum Den Haag, zich op een virtuele wijze door deze expositie bewegen.
THE RETURN TO NATURE AND THE WILD WITHIN
In between 1909 and 1911, the German Expressionist group Brücke (1905-1913) developed in their collective 'German Fauve' phase. Angular shapes, clark contour lines and colourful planes are characteristic in this style. These colours were applied in a spontaneous manner and a rough brushwork. Together, the artists worked in Moritzburg, Dangast and above all in their communal studios in Dresden. From landscapes to nudity in nature, the artists developed a new style inspired by Nietzsche's Also sprach Zarathustra (1883) and influences of non-European art. The artists were particularly inspired by artworks from Palau in Oceania, at the time a German colony.
In a bohemian lifestyle, where barriers between life and art were dissolved, the artists were seeking for a heightened vision of nature. This was formerly explored by Vincent van Gogh, who was 'Father to us all!', according to Max Pechstein. Expressive use of colours resulted in this heightened rendering of nature. In open-air paintings, the artists were directly confronted with nature.
Man and nature become one.